Sähköautoilijan yllätykset

Aloitteleva sähköautoilija voi törmätä moniin yllätyksiin.

Julkinen lataus

Kaikilla julkisilla latauspisteillä auton pysäköintimaksu ei sisälly latauksen hintaan. Ts. aina kun pysäköit autosi latauspisteelle, varmista kuuluuko alue minkä pysäköinninvalvonnan piiriin ja koskevatko ohjeistukset missä määrin latauspisteitä.

https://support.virta.global/hc/fi/articles/360015704977-Sis%C3%A4ltyyk%C3%B6-pys%C3%A4k%C3%B6intimaksu-latauksen-hintaan-

Julkisessa latauspisteessä maksaminen ei onnistukaan samaan tapaan pankki/luottokortilla kuin bensapumpulla. Vaihtoehtoja maksamiseen on useita ja ne vaihtelevat operaattoreittain. Tyypillisesti on kuitenkin 2 vaihtoehtoa, joko käytät mobiilisovellusta (johon olet kiinnittänyt luottokorttisi) tai sitten operaattorilta tilaamaasi RFID-tunnistetta (tägi, joka myös on kytketty asiakastietoihin ja luottokorttiin). Osa operaattoreista tarjoaa vain mobiilisovellusta kuten ABC-lataus. Lisäksi on tulossa Plug & Charge -asemia, jossa auto tunnistetaan suoraan latauskaapelin kautta ja sen myötä asiakas+maksukorttitietoihin. Toisin sanoen Plug & Charge -latauspisteillä itse lataamisoperaatio on todella yksinkertainen, mutta tämä malli on vasta tuloillaan: https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge

Latausetiketti on asia johon ei löydy vielä yhtä käsikirjaa (Sähköautoilijat ry:ltä on tosin tulossa opas joka sisältää myös asiaa tähän liittyen), mutta joka tulisi kuitenkin hallita julkisilla latauspisteillä. Ohessa muutamia kohtia:

    • Lataa vain 80%:iin jos mahdollista ja vapauta sen jälkeen latauspiste. Joka tapauksessa akuston täyttyessä, lataus hidastuu lähestyttäessä 100%:ia. Sähköautoilun yleisenä ideana on myös ladata useammin ja pitää tiuhempaan taukoja. Myös akuston varauskyky pysyy parempana kun varaustaso pysyttelee 20-80% välissä.
    • Siirrä autosi pois latauksen jälkeen, äläkä missään nimessä pysäköi sähköautoasi latauspaikalle mikäli et lataa.
    • Silloin kun se on mahdollista, tulisi latauspiste tarjota ennemmin täyssähköautolle kuin hybridille (hybridi voi jatkaa matkaansa bensalla kun täyssähköllä matka tyssää).
    • Älä koskaan irroita latauskaapelia toisen autosta ilman kyseisen auton omistajan lupaa.

Riippuen operaattorista, tapa millä lataustehoa jaetaan voi olla hyvinkin monimutkainen. Ts. tämä kannattaa huomioida omassa aikataululutuksessa, ei voi siis aina laskea sen varaan että saa ladattua maksimiteholla pysähdyksen aikana. Esim. ABC-lataus jakaa tehoa seuraavasti:

https://www.is.fi/autot/art-2000008413665.html

Osassa EU-maita on käytössä erillisiä lapsilukkoja ainakin type2-latauspisteillä ("type2 shutter"). Nyt näitä on ilmestynyt myös Suomeen joillekin operaattoreille ja ensimmäisellä kerralla nämä voivat herättää ihmetystä. Toimintamalli on seuraava:

  1. Työnnä kaapeli ensin niin pitkälle pistokkeeseen kuin se menee.
  2. Vedä kaapelilla vastinkappale alaasentoon.
  3. Työnnä sen jälkeen kaapeli perille asti.

Oheisella videolla toimintamalli avautuu paremmin: https://youtu.be/H98rP66k4ic

Autojen omissa navigaattoreissa on usein karttadataan lisättynä myös tietoja latauspisteistä. Valitettavasti tiedot eivät kata kaikkia operaattoreita tai ole kaikilta osin ajantasalla. Vastaavasti jokaisella operaattorilla on omat mobiilisovelluksensa joilla voi etsiä kyseisen operaattorin latauspisteitä, mutta ei tietenkään kilpailevan operaattorin. Käyttäjän kannalta tämä tarkoittaa hyppimistä erinäisten sovellusten välillä ja etukäteen pidempien reittien suunnittelua.

Pikkuhiljaa alkaa tulla erinäisiä palveluja joista voi etsiä eri operaattorien latauspisteitä yhdestä palvelusta (kuten Plugshare, Plugsurfing) mutta tässä on vielä paljon kehitettävää siihen että latauspisteen löytäminen olisi suoraviivaista.

Yksi hyvä palvelu johon kannattaa tutustua: https://latauskartta.fi/

Jos työnantaja tarjoaa mahdollisuuden ladata autoa työpaikalla, on se joko veronalaista tai verovapaata riippuen siitä onko kyseessä henkilökohtainen auto tai työnantajan kautta tulevaa käyttö tai vapaa autoetu.

https://www.if.fi/yritysasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvovakuutukset/sahkoauton-vakuutus-yritykselle/sahkoauton-lataus-tyopaikalla

Toivottavasti kovin moni ei törmää tähän riskiin, mutta latauspisteillä tulee olla tarkkana etteivät latauskaapelit jää auton vetokoukkuun kiinni latauksen päätteeksi. Medioissa on raportoitu laajalti irtirevityistä latauspisteistä kun jäykkä kaapeli onkin jäänyt latauspisteeltä poistuttaessa auton perään kiinni. Tämä vaatinee varsinkin alussa erityistä huomiota, latauskaapelit kun eivät kelaudu samalla tavoin kuin bensaletkut.

https://www.is.fi/autot/art-2000008447616.html

Kotilataus

Auton latausluukku jätetään aina avoimeksi latauksen ajaksi, mikä on otollinen keräämään lunta ja jäätä Suomen talvessa. Toistaiseksi vain harvalla autovalmistajalla on mitään ratkaisuja latausluukun suojaamiseksi. Tällaisia kuitenkin on mm. Skodalla. Moni onkin askarrellut retkipatjoista sopivia suojia. Tämä on kuitenkin todella tyypillinen ongelma ja aika keskeinen ihan päivittäisen käytön kannalta.

https://shop.skoda.fi/tuote/53677762/5la054410/suojus-latauspistoke/50024-39955455/1

Vesi ja sähkö eivät toimi hyvin yhdessä, tämä on tuttua jo fysiikan tunneilta. Mutta sähköautot on suunniteltu siten että niitä voidaan täysin turvallisesti ladata myös vesisateessa. Toki mitään autoa ei ole suositeltavaa upottaa syvään veteen eikä auto ole vene. Mutta normaali sadesää ei siis ole este lataukselle kotona tai julkisessa latauspisteessä.

Vaikka teknisesti sähköä on saatavilla hyvin monenlaisesta vanhastakin rasiasta, eivät vanhat rasiat tai niiden johdotukset välttämättä täytä sähköautojen lataukseen liittyviä vaatimuksia. Pahimmassa tapauksessa vanhat rasiat ja johdot voivat muodostaa kotona onnettomuusriskin. Näin ollen kun suunnittelee kotilatausta, olisi aina hyvä kääntyä ammattilaisen puolen ja varmistaa latauspisteiden/kaluston toimivuus aiottuun käyttötarkoitukseen.

https://etn.fi/index.php/kolumni/7440-nain-lataat-sahkoauton-turvallisesti-kotipistorasiasta

Sähköauton huolto

Sähköauton huoltotarve poikkeaa täysin polttomoottoriautoista ja esim. Tesla on luopunut säännöllisistä vuosihuolloista. Sähköautot eivät vaadi samalla tavalla öljynvaihtoja tai muutakaan rassaamista koska liikkuvia osia on merkittävästi vähemmän ja järjestelmät ovat hyvin suljettuja. Tulee myös muistaa, että koska sähköautoissa käytetään korkeäjännitekomponentteja, tulisi huoltotyöt jättää ammattilaisille.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tarvitseeko-sahkoautoa-huoltaa/8303324#gs.iqymze

Sähköautojen tekniikka poikkeaa merkittävästi polttomoottoriautoista ja samanaikaisesti markkinoilla puhtaita sähköautomerkkejä kuten Tesla, joilla ei ole lainkaan polttomoottoriajoneuvoja. Sähköautojen huolloissa tarvitaan kalustoa joka usein on merkkikohtaista ja sähköautoille ominaista. Ts. korjaamot joutuvat tekemään isoja investointeja saavuttaakseen kyvykkyyden korjata eri sähköautomerkkejä.

On myös merkkejä kuten Tesla, joka ei esim. jaa omaa sähköistä huoltokirjaansa muille. Teslalla ei myöskään Suomessa ole kuin 2 huoltokeskusta, yksi Vantaalla ja toinen Tampereella. Sähköautot eivät tarvitse samalla tavalla määräaikaishuoltoja kuin polttomoottoriajoneuvot, mutta on hyvä kuitenkin huomioida että jos asuu ruuhka-Suomen ulkopuolella, auton voi joutua pahimmassa tapauksessa hinauttamaan satoja kilometrejä lähimpään huoltoon.

https://www.is.fi/autot/art-2000006669381.html

 

Sähköauton hinaus tulee aina jättää ammattilaiselle. Jos kuitenkin sähköautoa hinaa, eivät auton vetävät pyörät saa päästä pyörimään vapaasti, muutoin auton sähköjärjestelmä voi vaurioitua. Tästä on erilaisia ohjeistuksia eri valmistajilla, mutta pääsääntöisesti käsketään käyttämään ammattilaisia hinauksessa.

https://www.hyundai.fi/sahkoauton-hinaaminen/

Sähköauton käyttö

Sähköautoilussa range, eli auton toimintasäde, on kaikki kaikessa. Eri autovalmistajilla on kuitenkin erilaisia suosituksia miten täyteen akusto tulisi ladata ja miten pitkään akustoa saa säilyttää täydessä latauksessa. Esim. Volkswagenilla on suositus että akkuvarauksen ylärajaksi säädettäisiin 80% ja vastaavasti varaustilaa ei saisi päästää pidemmäksi aikaa 20%:n alle. Näillä suosituksilla pyritään pidentämään akuston elinkaarta, mutta vaikuttavat hyvin olennaisesti aktiivisen toimintasäteen pituuteen.

Oman auton käyttöohjeissa on kuvattu akuston suositeltava varausaste ja käyttötapa. Näihin kannattaa perehtyä mikäli aikoo omistaa auton pidempäänkin tai haluaa varmistaa mahdollisimman hyvän jälleenmyyntiarvon.

https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html

On kahdenlaisia sähköautoilijoita, niitä jotka ovat joskus jättäneet latausluukun auki lähdettyään ajamaan ja niitä jotka tulevat niin tulevaisuudessa tekemään. Kun käyttötapa olennaisesti muuttuu, vaatii totuttelua että muistaa laittaa myös luukun joka kerta kiinni. Sinänsä hassua etteivät paljon elektroniikkaa ja sensoreita sisältävät autot varoita kuljettajaa asiasta (ei ainakaan oma ID4).

Moni sähköautoilija on huomannut renkaiden kuluvan merkittävästi nopeammin kuin polttomoottoriautolla. Asiaa on uutisoitu paljon ja päällimmäiseksi syyksi on noussut yksinkertaisesti kuljettajien ajotapa. Koska sähköauton moottori tarjoaa väännön välittömästi ja usein tehoa on merkittävästi enemmän kuin polttomoottoriautossa, innostaa se kuljettajia reippaisiin kiihdyttelyihin jotka luonnollisesti syövät myös renkaita.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rengasvalmistaja-korjaa-sahkoautojen-renkaisiin-liitetyn-virhekasityksen-itse-asiassa-vahentaa-renkaan-kulumista/8250372#gs.inuekx

 

Sähköauton ominaisuudet

Tämä on varmasti se kaikkein yleisin yllätys ja asia johon kannattaa oikeasti perehtyä, sekä miettiä oman käyttötarpeen vinkkelistä. Autojen toimintakantamat ilmoitetaan WLTP-mittaustavalla joka on standardoitu malli, mutta huonona puolena on se että se harvoin vastaa todellista käyttötapaa. WLTP-mittaukset tehdään suhteellisen matalilla, tasaisilla nopeuksilla ja hyvissä olosuhteissa.

Kun autoa vastaavasti ajetaan Suomen talvessa, mahdollisesti heikolla esilämmityksellä ja keskellä pahimpia paukkupakkasia, voidaan WLTP-lukemat pahimmillaan jopa puolittaa. Toimintakantaman pituuteen voi vaikuttaa toki paljon myös itse, esilämmittämällä autoa, välttämällä tarpeettomia kiihdytyksiä, välttämällä moottoritienopeuksia yms.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/odotettu-testi-21-eri-sahkoautolla-ajettiin-niin-kauan-etta-ne-hyytyivat-tienposkeen-bmw-tarjosi-isoimman-yllatyksen/8165090#gs.inol99

Niin ulkolämpötilalla kuin auton sisätiloihin säädetyllä lämpötilalla on todella suuri vaikutus virrankulutukseen. Koska sähköauton moottori ei käytännössä luo lainkaan hukkalämpöä, on sähköautoissa niin ilmalämpöpumppuja kuin vastuksia joilla saada tarvittavaa lämpöä niin ohjaamoon kuin akustoon. Netistä löytyy runsaasti erilaisia mittaustuloksia miten suuri vaikutus ilmastoinnin asetuksilla ja auton esilämmityksellä on kokonaisvirrankulutukseen, mutta vaikutus on todella merkittävä ja paljon suurempi kuin polttomoottoriautoissa vastaavasti polttoaineen kulutukseen.

Virallista ja puolueetonta tutkimustietoa aiheesta on niukalti, mutta eri foorumeilla on arvioitu että kelistä riippuen ilmastointi ja akuston lämmitys voivat yhdessä kuluttaa jopa  5-10 kWh/100 km pahimmilla pakkasilla.  Käytännössä tuo voi tarkoittaa jopa 50% lisäkulutusta per 100 km talvisessa kaupunkiajossa, mutta kuten sanottua, virallista mittaustietoa on vähän tarjolla. Moni on myös raportoinut että auton toimintasäde voi kovalla pakkasella tippua auton ollessa pysähtyneenä parkissa ja vastaavasti kasvaneen kun auto on päässyt lämpimään halliin. Tämä on ymmärrettävää koska lämpötilalla on keskeinen vaikutus akuston toimintaan.

Joissain autoissa (esim. ID4:ssa), on mahdollista säätää myös sisätilojen lämmitystä siten että vain etukuljettamo lämmitetään, näin optimoiden osaltaan virrankulutusta.

https://shaping-mobility.volkswagen.com/en/stories/nine-tips-for-greater-range-with-id-models-in-winter-14905?fbclid=IwAR2nj8oBSfm4uTuB1s09pW5cCW0-Sa1hJS-pNNjEk3lQOYYwJj9k_rK6jlQ

Kattokuorma on asia jota harvoin tulee mietittyä uutta autoa valittaessa, mutta sähköautojen osalta kattokuormat ovat monessa mallissa hyvin vaatimattomat, joissain autoissa kuten Volkswagen ID5, se on pyöreä nolla. Joten jos aikoo hankkia taakkatelineet, suksiboksin tai muuta vastaavaa, niin kannattaa tarkistaa myös rajoitukset kattokuorman suhteen.

Ensimmäisen sukupolven sähköautoilla ei vedetty peräkärryjä juuri lainkaan, mutta nyt markkinoilla alkaa olemaan runsaasti malleja joilla voi vetää kevyttä peräkärryä. Asuntovaunun vetäjäksi sähköautosta ei kuitenkaan vielä ole. Vetomassa voi parhaimmillaan olla jopa yli 2000 kg, mutta suurimmalla osalla sähköautoista vetomassa on paljon vaatimattomampi ja tämä voi osalla olla arkikäytössä merkityksellistä.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-miksi-sahkoautolla-ei-voi-vetaa-perakarrya/

Tuntuu itsestäänselvältä että kyllä sähköauto on äänetön ja vaatii kuljettajalta totuttelemista alkuun ihan ohjaamon äänimaiseman osalta. Mutta olennaisempaa on että muut liikenteessä olevat kanssakulkijat eivät havaitse sähköautoa myöskään totutusti. Ts. kun lähestytään jalankulkijaa, pyöräilijaa tai muuta kanssakulkijaa selän takaa, on syytä olla kaikki aistit ja varovaisuus mukaan ohitustilanteessa. On käynyt useasti niin että koiranulkoiluttaja on päästänyt koiransa keskemmälle tietä kun ei ole havainnut takaa tulevaa patteriautoa. Tai pyöräilijä onkin päättänyt vaihtaa toiselle puolen tietä yms. yms.

Yllättävintä on ehkä kuitenkin se, että myöskään eläimet eivät välttämättä suhtaudu samalla tavalla sähköautoihin. Ts. jos moottoritiellä on lintuparvi nauttimassa jotain proteiinipitoista välipalaa, eivät linnut välttämättä havaitse +100 km/h lähestyvää patteriautoa ajoissa. Eikä toisaalta tuollainen lintuparvi minkä tahansa henkilöauton keulassa/tuulilasissa täydessä tieliikennenopeudessa johda mihinkään hyvään lopputulokseen. Eli ei voi luottaa siihen että linnut väistävät, nopeutta pois ajoissa.

Medioissa on paljon ollut esillä mm. Volkswagenin käyttöehdot joissa edellytetään ettei ID-perheen autoa saa seisottaa -30 pakkasessa vuorokautta pidempään. Periaatteessa jos autoa ei käytetä käyttöehtojen mukaisesti, voi valmistajan myöntämä takuu raueta. Mutta samanaikaisesti sähköauton tulee toimia myyntimaassa ja kestää "normaalia käyttöä", muussa tapauksessa tämä tulisi tehdä myyjän toimesta selväksi ennen kaupantekoa. Eikä käyttöohjeita kuitenkaan anneta asiakkaalle ennen tuotteen toimitusta.

Ruotsin autoliitto vaati Volkswagenia päivittämään käyttöohjeitaan vastaamaan pohjoisen olosuhteita tai lopettamaan ID-autojen myynnin. Tämän myötä asia nousi esille myös Suomessa ja sen myötä maahantuoja onkin ilmoittanut että käyttöehtoja tullaan tarkistamaan myös Suomessa. On kuitenkin hyvä perehtyä auton käyttöohjeisiin huolella jotta takuukäytännöt eivät tule kantapään kautta tutuiksi.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maahantuoja-volkswagen-tarkistaa-id-perheen-sahkoautojen-parjattuja-pakkasehtoja/097af68f-5758-4c5e-b85e-9d579a2a6235