Lataus ei mennyt kuin Strömsössä

Nyt reilut 30 tkm ja 8 kk patteriautolla ajelleena, olen tutustunut melkoiseen valikoimaan julkilatureita. Pääsääntöisesti lataukset ovat sujuneet hyvin. Noin 80% latauskerroista on lähtenyt kerrasta, mutta sen 20% osalta olen törmännyt

  • Latauspiste ei vain lähde lataamaan. Tulee jotain mystistä vikakoodia ja/tai ei vain tapahdu mitään. Joskus auttaa saman toimenpiteen toistaminen 2-3 kertaa ja sitten kaikki maagisesti vain lähtee toimimaan.
  • Maksu ei onnistu, todnäk latauspisteen nettiyhteys ei vain pelaa ja silloin laturi on käytännössä pimeä vaikka valot palavatkin.
  • Käyttölogiikka vaihtelee ja joskus pitää tajuta sen lisäksi että laittaa töpselin kiinni ja käynnistää mobiilisti latauksen, laittaa myös autosta vielä lataus erikseen päälle. Tämän logiikkaa en ole vielä käsittänyt (auton ja laturin “kättely” jäänee tässä jotenkin puolitiehen).
  • Joskus lataus ei onnistu tagilla, mutta onnistuukin appiksella.
  • Joskus lataus ei onnistu jos viereisellä latauspisteellä on toinen asiakas. Hyvin usein on käynyt myös niin että lataus on pätkäissyt siinä vaiheessa kun viereiselle laturille on tullut asiakas joka on iskenyt kaapelin kiinni pirssiinsä. Tällöin varsin ikävää jos olet juuri omilla asioillasi ja arvioinut tulevasi puolen tunnin päästä takaisin autolle.
  • Tyypillisin on kuitenkin se että se luvattu latausteho jää kauaksi todellisesta ja tähänhän on tunnetusti lukuisia syitä. Mutta kyllä se luonnollisesti risoo kun maksaa HPC-laturin käytöstä extraa suhteessa 50 kW-laturiin ja latausteho jää kuitenkin alle sen 50 kW:n.

Omalle kohdalleni kävi tuossa taannoin sellainen koettelemus että olin menossa Lahteen lataamaan tutulle Renkomäen ABC:n Virran laturille ja pääsin ruutuun juuri edellisen asiakkaan valmiiksi lämmittämälle paikalle. Mutta autopa ei alkanutkaan lataamaan. Ei ensimmäisellä, ei toisella tai kolmannellakaan yrittämällä. Ko. laturia on tullut käytettyä useita kertoja ja sen on toiminut moitteetta tähän asti. No ajattelin että kyseessä on joku tilapäinen häiriö. Ajoin sitten kilometrin päähän Kärkkäisen pihaan ja laitoin auton kaapelin nokkaan. Eipä lähtenyt tämäkään Unified Chargersin laturi lataamaan. No johan, alkoi jo hieman kylmä hiki nousta että jos 2/2 latauspisteestä ei pelaa, niin onkohan jotain autossa pielessä. Kävin sitten aikani etsimässä latauspisteitä lähitienoolta kunnes päädyin tutulle Mäkkärin Rechargen laturille joka onneksi hörähti tarjoamaan menovirtaa matkalaiselle.

Onneksi eivät olleet viimeiset “höyryt” akustossa ja tuli itsellekin muistutus puskurin tärkeydestä. Patteriautolla ei pidä laskea sen yhden latauspisteen varaan jos range on kymmenissä kilometreissä eikä varasuunnitelmaa ole. Tosin ihan samat lainalaisuudet pätevät polttiksiinkin, sillä erotuksella että siinä missä jerrykannussa on helppoa tuoda 95:sta tienposkeen, ei toistaiseksi ole juurikaan mobiileja latausyksiköitä joita voisi lainata varavirraksi. Tuollaiset heppoisetkin muutaman kilowattitunnin liikuteltavat akustot maksavat aivan käsittämättömän paljon ja hönkää pitäisi kuitenkin saada luokkaa 10 kWh:n verran jotta siirtyminen kiinteälle latauspisteelle onnistuisi järkevästi. Ehkäpä näitä alkaa tulla tiepalveluille, mutta harva yksityiskäyttäjä on valmis satsaamaan tuhansia euroja varavirtaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *