GTX:llä takatalvessa

Vaikka tässä on siirrytty kesäaikaan, saapui Mokoman biisin mukaisesti taka-taka-taka-talvi ja haaveet siitä että nämä lumimassat ehkä sulaisivat juhannukseen mennessä tuntuvat haihtuvan ilmaan. No ehkä vähän kärjistettyä, mutta jälleen olin harvinaisen tyyvyäinen siihen että valitsin nelikon alle. Ja vaikka kuluttajamarkkinoilla ei ole vielä varsinaisesti saatavilla sähkökäyttöisiä maastoajoneuvoja (ellet ole Nilsiän öljysheikki ja raha ei ole este), niin kyllä nelivetoisella patteriautolla pääsee varsin mukavasti höttölumessa. Tässä siis huomioitava ensinnäkin se että patteriautossa ei ole minkäänlaista vaihteistoa, ei siis ole alennusvaihteita eikä mitään lukkoja. Patteriautot ovat myös merkittävästi painavampia kuin vastaavan kokoluokan polttikset, ihan akustoista johtuen. Eikä niitä nyt vain ylipäätään ole suunniteltu maastoajoon korimallista ja maavarasta huolimatta. Youtubesta löytyy hyviä pätkiä joissa ID4:iakin on laitettu aika vaatimattoman näköisiin maastoihin jonne autot ovat kuitenkin jääneet jumiin.

Volkswagen ID.4 AWD Takes On The Out of Spec Hill Climb Challenge!

https://www.youtube.com/watch?v=F3p7Hp9_NfU

Se on ehkä hyvä ymmärtää että halpakin polttomoottorikäyttöinen ja nelivetoinen “maasturi” menee todennäköisesti pahemmasta paikasta kuin tuplaten kalliimpi patteriauto, mutta toisaalta harva tällaista maastokyvykkyyttä aidosti tarvitsee. Nyt takatalven iskiessä, olen ajellut tätä meidän peltojen ympäröimää kylä- ja pihatietä höttölumessa ilman minkäänlaisia ongelmia. Tuuli tuiskuttaa pelloilta lumet teille nostaen paikallisesti isojakin töyssyjä. Ei ole hetkeäkään ollut sellaista tunnetta että auto olisi hetkenä minä hyvänä juuttumassa vaan olen hyvin rauhallisesti ajanut lumessa ilman että renkaat ovat sutineet yhtään ja auto on edennyt tasaisesti sekä varmasti.

Omassa pihassa, kuten kuvasta näkyy, vanteet keräävät mukavasti lunta

Mutta samaan hengenvetoon on sanottava että jos alla olisi ollut pelkästään kaksilla renkailla vetävä ID4, niin en usko että tilanne olisi ollut sama. Sen verran kokemusta on näistä olosuhteista niin etuvetoisilla kuin nelivetoisilla ajoneuvoilla. Sellainen huomio että tuolla ajomoodilla on oikeasti merkitystä, tuo traction tuo mukanaan aktiivisen nelivedon ja selkeästi parantaa ajettavuutta lumisella tiellä.

Mutta jos mietit sitä että onko patteriauto vaihtoehtona silloin jos on tarve päästä mökille myös kelirikon aikana niin nelivetopatteriauto on silloin ihan yhtä pätevä vaihtoehto kuin polttiskin. Tässä ehtivät jo meidän paikalliset kylätiet pehmetä ennen takatalvea eikä GTX:llä ollut mitään ongelmia. Kyllä nelivetoisella patteriautolla menee mökkitiet siinä missä muillakin vehkeillä. Mutta jos mietit sitä että pitäisi päästä esim. keskelle metsää marjastamaan tai metsästämään ajaen jotain harvesterin jälkiä pitkin, niin sellaiseen en patteriautoa suosittele. Ja pitää muistaa että patteriautojen akustot ovat pääsääntöisesti pohjassa eikä näihin saa tyypillisesti mitään huonon tien lisävarusteita, pohjapanssareita tai vastaavia. Ts. kun sopivat tökkäät auton sinne kannonnokkaan niin siinä ovat sitten akustotkin vaarassa. Mutta kaikki “normaalikäyttö” siis kyllä onnistuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *