Nyt kun on muutama päivä aikaa sähköautoon siirtymisessä, olen pohtinut että tulikohan tehtyä oikea valinta. Mitä jos joku toinen malli olisikin kypsempi, soveltuvampi lumen ja pakkasen keskelle sekä ylipäätään toimivampi omiin tarpeisiin. Palauttelin vielä mieleen miksi itse päädyin ID4:een.
Jos lähdetään ihan vaatimuslistasta:
- Järjellinen toimintasäde, ajoa tulee suht paljon päivä- ja viikkotasolla. Ajan myös pitkiä työmatkoja.
- Neliveto ja riittävästi maavaraa, asumme maalla, soratien päässä ja talviaamuisin on päästävä liikkumaan vaika tiet olisivat auraamatta. Yhdessä vaiheessa alla oli Skoda Octavia RS jonka madalletulla alustalla ei ollut aina asiaa kotipihaan.
- Riittävästi tavaratilaa, arkiajossa ei ole tila loppunut nykyisessäkään autossa (Skoda Karoq), mutta lomareissuilla takakontti on kyllä käytetty hyvinkin tarkkaan.
- Kohtuullinen suorituskyky, silloin kun lähdetään ohittamaan niin kapeilla ja mutkaisilla teillä pitää päästä ohi ripeästi ja turvallisesti. Auton ei kuitenkaan tarvitse olla mikään dragster, korttikin on kiva pitää taskussa.
- Vetokoukku ja sen verran vetokykykä että mönkkärin saa kuljetettua kärrillä huoltoon yms.
- Lämmin, auton on oltava tehty pohjolan olosuhteisiin. Asumme P-Karjalassa jossa lunta ja pakkasta riittää.
- Auton huollon tulee onnistua paikallisesti, en halua hinauttaa autoa toiselle puolen Suomea mahdollisissa ongelmatilanteissa.
- Ja luonnollisesti hinnallakin on vaikutusta. Hankin auton firmaleasingina ja autopolitiikkakin tulee vastaan.
- Auton vaihtoaika vuodenvaihde 2021-2022 jolloin nykyinen sopimus päättyy.
Jos nyt sitten lähdetään tuon vaatimuslistan kautta poissulkemaan vaihtoehtoja:
- Tesla, kaikki mallit.
- Huolto, Teslalla on Suomessa 2 huoltokeskusta, yksi Vantaalla ja toinen Tampereella. Vaikka sähköautoja ei tarvitse paljoa huoltaa, niin silti, meiltä on 400 km lähimpään Teslan huoltokeskukseen.
- Teslaa ei ole varsinaisesti rakennettu pohjolan olosuhteisiin, vaikka moni toki kehuu Teslaa myös talviautona. Itseäni kuitenkin mm. karmittomavat ovet hieman epäillyttävät, tosin eipä ole omakohtaista kokemusta niistä.
- Ja se hinta, suurin osa Tesla-malleista menee oman budjetin yli. Itse myös koen että Teslan hinnoittelussa on todella paljon brändilisää josta en ole valmis maksamaan.
- Hyundai Ioniq 5
- Ominaisuuksiensa puolesta todella vahva kandidaatti, ja vaikka se ei ollut tuolla listassa, niin on sillä auton ulkonäölläkin väliä. Ioniq5:n muotokieli ei vain puhuttele minua, mutta makunsa kullakin.
- Ford Mustang Mach-E
- Tavaratilat, perä on coupemainen ja sen myötä tavaratila matala sekä kapasiteetiltaan merkittävästi pienempi.
- Hinta, periaatteessa olisi mahtunut nelivetona karvalakkivarusteluna hankintarajaan.
- Vaatimaton vetokyky, 750 kg.
- Kohtuullisen matala maavara, 145 mm.
- Audi E-Tron
- Hinta, ei tarvinnut edes harkita.
- Skoda Enyaq
- Vaikka nykyinen auto on Skoda ja olen ollut todella tyytyväinen aiempiinkin Skodiin, kääntyi tilanne Skoda-Volkswagen-akselillä yllättäen toisinpäin. Vastaavilla varusteilla kuin mitä ID4:een kasasin, olisi Enyaq tullut kalliimmaksi. Perinteisestihän Volski on ollut Skoda kalliimmalla hintalapulla.
- Kia EV6
- Toimitusaika, silloin kun olin tilaamassa autoa alkukesästä 2021, ei vielä ollut tarkkaa tietoa nelivetomallien toimitusajoista.
- Siinäpä se tärkein, nyt jos olisin autoa tilaamassa olisi valinta käytännössä ID4 GTX vs EV6.
Tämä siis täysin subjektiivinen lista ja peilaan tässä eri autojen ominaisuuksia omiin tarpeisiini/mieltymykseeni. Korostan myös että kaikista näistä automalleista löytyy todella paljon hyviä asioita enkä sano että jokin auto on parempi kuin toinen. Eihän minulla ole vielä kuin vähän koeajoja taustalla sähköautoilla, joten tämä on vahvaa mutuilua joka toki pohjautuu n. vajaan vuoden mittaiseen autofoorumien, testien yms. lukemiseen. Mutta näillä järkeilyillä tulin siis päätyneeksi ID4:een ja sen GTX-nelivetomalliin. Nyt jos olisin tilaamassa niin en ole enää varmas olisiko valinta ID4 vai EV6, sen verran näpsäkän näköinen ja hyvin varusteltu peli sekin on.
ID4 ole suinkaan täydellinen valinta, muuttaisin autossa montaakin asiaa jos olisin Volkkarin insinööri.
- Hipaisunäppäimet, en ollut intona näistä koeajolla ja ne eivät ole kaikkein käytännöllisimmät.
- GTX-mallin sisävärit, olisi kiva jos olisi edes jokin toinen vaihtoehto siniselle.
- Softan kypsyys, valitettavan paljon lukenut erilaisista softabugeista ID-perheessä ja tämä on asia joka jännittää ehdottomasti eniten.
No lisää näitä varmasti nousee käytön myötä. Mutta ainahan se auton valinta on kompromissien tekemistä, ominaisuuksien ja hinnan välillä. Täydellisen auton itselleen saa vain jos on rahaa rajattomasti ja tilaa sen mittatilaustyönä.
Pitää myös suositella Autotalo Ampeerin sähköautojen ominaisuuksien vertailutyökalua, helpottaa kummasti tietojen hakemista eri merkeistä ja malleista: https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/