Varmaan yksi suurimpia blokkereita sähköauton hankinnalle on hankintahinnan lisäksi akuston elinkaari. Millainen patteriauton toimintasäde on 10 vuoden kuluttua ja mitä tapahtuu auton jälleenmyyntiarvolle, jos akuston vaihtaminen maksaa enemmän kuin autolla on siinä vaiheessa arvoa? Onko 10 vuotta vanha sähköauto sitten romurautaa?
Yksi mielenkiintoinen tulokulma lähestyä asiaa on myydä asiakkaalle pelkkä auto ja leasata akusto. Tähän on lähtenyt maailmalla mm. Vinfast:
https://www.is.fi/autot/art-2000009063799.html
Vinfast tarjoaa akustojaan monenlaisilla sopimusmalleilla ja kk-kustannukset pyörivät n. 200 USD molemminpuolin (https://vinfastauto.us/battery-subscription). Tämä poistaa toki asiakkaalta riskin akuston happanemisesta mutta tuosta kun kalkuloi vuosikustannuksia niin tulee pelkälle toki akustolle hintaa. Ja Suomen maassa vastaavan vuokrauspalvelun hintalappu olisi merkittävästi suurempi, jos sellainen toimija Suomen markkinaan löytyisi.
Toki nyt kun puhutaan aidosti akustojen elinkaaresta, niin keskeistä on verrata sitä myös autojen elinkaareen, miten pitkään sähköauton, tai ylipäätään auton pitäisi kestää. On toki legendaarisia volvoja joilla on ajettu miljoona kilometriä ja Suomessa on tunnetusti yksi Euroopan vanhimpia autokantoja. Suomessa kuitenkin keskimäärin paaliin päätyvien autojen keski-ikä huitelee reilussa 22 vuodessa (https://www.aut.fi/tilastot/romutustilastoja/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika). Mutta jos ajatellaan että auton pitäisi Suomessa se 22 vuotta kestää pakkasia, suolaa ja routamonttuja täynnä olevia pikipolkuja niin onhan se paljon vaadittu.
Mutta miten nopeasti se akusto sitten happanee? Tyypillisesti kun puhutaan akustojen elinkaaresta, puhutaan samalla lataussykleistä. Oletusarvoisesti auton akuston tulisi kestää vähintään 1500-3000 lataussykliä jonka jälkeen sen kapasiteetti voi olla olennaisesti pienentynyt. No tästä voisi vetää nopean johtopäätöksen että jos joka päivä laitan auton laturin päähän, niin eihän auton akusto kestä päivittäistä latausta välttämättä kuin 4 vuotta ja sitten sillä ei pääse enää kuin lähimarkettiin. Lataussyklin käsite on tässä kuitenkin olennaista ymmärtää. Lataussykli tarkoittaa akuston täydellistä tyhjentymistä. Ts. jos ajaisit joka päivä sen akuston toimintasäteen verran, menisi tuon 1500 lataussyklin saavuttamiseen 4 vuotta ja yli puoli miljoonaa kilometriä. Aika harvalla tulee ajettua yli 10 tkm/kk, hyvin harvalla.
Eikä se akusto sittenkään olisi vielä entinen, sillä moni valmistaja lupaa että tietyn kilometrimäärän tai iän ylittyessä akustolla pitää siltikin olla vielä puhtia kohtuullisen hyvin. Esim. Volkkari lupaa täyssähköautoilleen että akustoissa pitää joko 8 vuoden tai 160 000 km jälkeen olla vielä 70% ytyä jäljellä: https://www.volkswagen.fi/fi/auton-hankinta/takuu.html#sahkoautojen-akkutakuu
Täyssähköjä on ollut markkinoilla vasta n. 10 vuoden ajan, ensimmäisen sukupolven Leafeja näkee nyt jonkin verran myynnissä. Ne tulivat jo aikanaa myyntiin varsin pienellä akustolla ja toimintasäteellä (n. 200 km), joten kovilla pakkasilla toimintasäde jää todella pieneksi. Mutta paljonko se akuston kapasiteetti sitten häviää iän myötä. Tesla tutki asiaa ja heidän empiirisen tutkimuksen pohjalta hyvin vähän, 1000 lataussyklillä n. 4% ja 1500 lataussyklillä 5% (https://www.findmyelectric.com/blog/how-long-does-a-tesla-battery-last/).
Edelleen, muistetaan että 1500 lataussykliä vastaa luokkaa 0,5 milj. kilometrin ajamista kesäkelillä, eli ei vastaa ihan lähikaupassa sukkulointia. Luonnollisesti kun autovalmistaja tutkii omien tuotteidensa laatua, on näkemys vahvasti subjektiviinen, mutta ovat tutkivat journalistitkin asiaa ihmetelleet. Vanha tuttu TM ajoi ID4:lla 60 tkm ja latasi autoa yhteensä 350 kertaa. Huom! ei siis tarkoita 350 lataussykliä vaan latauskertaa, mikä on merkittävästi vähemmän. Toimittajien mittausten mukaisesti auton akusto oli tämän käyttötestin jälkeen edelleen uudenveroinen: https://www.is.fi/autot/art-2000009057247.html
Yksi asia mikä myös vaikuttaa asiaan on miten täyteen akuston varaa. Moni autovalmistaja suosittelee että akusto ladataan vain 80% tasoon ja on voinut sitoa jopa takuuehtojaan näiltä osin (taannoinen Volkkarin akku-gate: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoauton-mahdottomista-pakkasehdoista-alahdettiin-ruotsissa-suomalaisella-maahantuojalla-yksiselitteisen-selva-nakemys/8321498#gs.c59p1v). Aletaanko jossain vaiheessa syynäämään sähköautojen lataushistoriaa ja voisiko sillä olla jotain mahdollista vaikutusta käytettyjen sähköautojen markkina-arvoon (vrt. polttipuolella käytetyt “taksimersut”)?
Mutta jos nyt vielä palataan tuohon 20 vuoden elinkaareen tehtaalta paaluun. Suomalaiset ajavat keskimäärin noin 14 tkm/vuosi (2019 tutkimus: https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2019/tieliikenteen-ajokilometreissa-edelleen-hienoista-kasvua/), tosin nyt pandemian ja polttoainehintojen noustua määrät ovat varmasti pienentyneet. Mutta jos tuosta laskee suoraan 22 * 14 000 km saa tulokseksi rapiat 300 tkm koko auton elinkaaren aikana. Tuon verran auton pitäisi siis keskimäärin kestää ennen kuin se voidaan päästää autaammille hiekkateille. Jos lasketaan että sähköauton keskimääräinen toimintasäde Suomen olosuhteissa ympäri vuoden olisi 300 km yhdellä lataussyklillä, tarkoittaisi tuo reilua tuhtatta lataussykliä auton elinkaaren aikana.
Siis hetkinen, jos auto on ollut 20 vuotta liikenteessä ja sillä on ajettu rapiat 14 000 km/vuosi, on lataussyklejä kertynyt vasta 1000, vain 1000. Ja edelleen Teslan tutkimuksien mukaan 1000 lataussyklillä oli havaittu 4% pudotus ja 1500:lla 5%. Toki pitää muistaa että vaikuttaahan myös ihan puhdas kaluston ikääntyminenkin asiaan, mutta siitä ei vielä täyssähköjen osalta ole kokemusta kuin n. 10 vuotta vanhoista autoista.
Yhteenvetona voisi ehkä sanoa että jos olet hankkimassa täyssähköautoa ja aiot sen jättää vielä perikunnalle 20 vuoden päästä, ei todellakaan ole varmuutta siitä miten hyvin akusto sinne asti kestää. Toisaalta minkä tahansa auton hankkiminen sillä ajatuksella että tämä kestää isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle, on nykyautoilla aika harvinaista. Mutta jos aiot tulevaisuudessakin ajaa alle 10 vuotta vanhalla autolla, akuston elinkaaren ei pitäisi olla ensimmäinen huolenaihe, pelkästään valmistajien takuut kattavat valtaosan tästä. Kukaan ei tiedä mihin akkuteknologia lähivuosina menee ja mitä se mahdollistaa. Mutta samat lainalaisuudet ja periatteet pätevät yleisesti teknologiakehitykseen.